Spacer

empty label

רבני המכון

טבילה ביום שמיני

רבני המכון

באיזה אופן מותר לדחות טבילה ליום שמיני

שאלה

שלום הרב.

שבוע הבא בליל טבילה יש לנו חופשה משפחתית לחיזוק התא המפחתי שלנו, אם אלך לטבול ילדי ישמו לב לכך, האם ניתן לדחות את הטבילה למחרת בבוקר?

תודה רבה

תשובה

שלום וברכה.

מדאורייתא, נידה טובלת לאחר שבעת ימי נידותה, אור ליום השמיני. זבה טובלת ביום השביעי לספירת הנקיים. "בנות ישראל החמירו על עצמן" שכל הנשים בימינו נידונות כזבות וצריכות לספור שבעה נקיים.

לפי זה, ניתן היה לטבול מבוקר היום השביעי לספירת הנקיים, אולם בגלל שתי גזירות חכמים (גזירה "שמא תראה ותסתור" וגזירה נוספת משום "סרך בִתהּ") אין אשה טובלת אלא בלילה, לאחר צאת הכוכבים של היום השביעי לספירתה. גם אם דוחה טבילתה ליום אחר, טובלת אחרי זמן צאת הכוכבים.

אולם, במספר מקרים הקלו הפוסקים והתירו טבילה בשעות היום של היום השמיני, ולעיתים אף ביום השביעי, כדלהלן. עם זאת, יש להקפיד לקבל היתר מתלמיד חכם כדי לטבול בזמנים מיוחדים אלו.

 אונס – היתר טבילה בשמיני (ואילך) ביום

במקרה של אונס כללי (למשל: הפסקת חשמל במקווה, שאינה מאפשרת לטבול בחושך; יישוב שאין בו מקווה ונשים חוששות לנסוע בלילה ליישוב אחר כדי לטבול שם), התירו הפוסקים, לכתחילה, לטבול בשעות היום של היום השמיני. יש פוסקים המתנים היתר זה בכך שהאשה תחזור לביתה אחרי צאת הכוכבים או שבעלה יחזור לאחר צאת הכוכבים. אפשרות נוספת היא שהאשה תחזור קודם, אך עד צאת הכוכבים לא תודיע לבעלה שכבר טבלה.

בדרך כלל עוסקים הפוסקים בדוגמאות של אונס כללי (פתחי תשובה, סי' קצז, ס"ק יא: "לכאורה נראה דלא מהני אונס אלא אם האונס לכל הנשים שבעיר".), כדלעיל. אולם, אשה שמחמת אונס פרטי לא טבלה בסוף היום השביעי, אין לה היתר לטבול למחרת בשעות היום. אף על פי כן, אם החליטה לדחות טבילתה מחמת צניעות, כדי שילדיה לא יראו אותה כשהיא חוזרת מטבילה, יש מהפוסקים שהתירו לה לטבול בשמיני ביום, ואף כאן תמתין מלהודיע לבעלה, כאמור לעיל(שו"ת רב פעלים, חלק ב, יורה דעה, סי' לג. מובא בדרכי טהרה (יז, ח) ובטהרת הבית (יד, ה, עמוד תצב). 

ברכה והצלחה בכל מעשה ידיך!

 

מומלצים