Spacer

empty label

רבני המכון

המשך שאלת כתם

רבני המכון

האם כמה כתמים מצטרפים

שאלה

שלום הרב,

בהמשך לשאלתי על תקנת חז"ל בכתם,

א. איזה גודל של כתם הוא האוסר?

ב. האם כמה כתמים מצטרפים לגודל האוסר? 

תודה רבה!

תשובה

שלום וברכה,

 

 חכמים גזרו על כתם (כשצבעו הוא מן הצבעים האוסרים) שיאסור את בני הזוג רק אם נתקיימו בו שלושה תנאים בסיסיים:

תנאי ראשון: שטח הכתם לפחות "גריס ועוד" – שטח הגדול מגודל גריס. כתם ששטחו קטן משטח זה אינו אוסר. נהגו להתיר כתם עד שטח עיגול שקוטרו 19 מ"מ. צורת הכתם אינה משנה (עגול, מרובע וכדומה), ורק השטח הוא הקובע

 

כל כתם נמדד בפני עצמו, ואין מספר כתמים קטנים מצטרפים לשיעור של "גריס ועוד".

כתמים קטנים על גוף האשה, יש מחמירים שאם מצטרפים לשיעור "גריס ועוד" אוסרים

יש למדוד רק את שטחו של הצבע האוסר, גם אם הכתם גדול יותר.

תנאי שני: הכתם נמצא על גבי בגד לבן. כתם על בגד צבעוני לא אוסר

כתם על בגד שחלקו לבן וחלקו צבעוני, אם ניכר שהכתם מחבר בין לבן ללבן, אף שיש באמצעו חלק צבעוני, מצטרפים החלקים הלבנים לשיעור גריס

תנאי שלישי: הכתם נמצא על גבי דבר המקבל טומאה, כמו בגד או כלי. כתם על דבר שאינו מקבל טומאה אינו אוסר (נייר, דבר המחובר לקרקע).

לעניין פד ותחבושת היגיינית – אפשר לסמוך על המקילים ולהחשיבם כדברים שאינם מקבלים טומאה[2].

כשאחד מהתנאים אינו מתקיים – למשל: כתם שנמצא על נייר (שאינו מקבל טומאה) או על בגד צבעוני או שגודלו של הכתם פחות מ"גריס ועוד" – לא גזרו עליו חכמים ובני הזוג אינם נאסרים, גם אם מסתבר שזהו דם שיצא מן המקור.

נוסף לכך, יש משמעות למקום שבו נמצא הכתם – האם הכתם נמצא גם על הבגד או רק על הגוף, בחלקו העליון או בחלקו התחתון, כשההכרעה בדין הכתם תהיה על פי ראות עיני הרב הפוסק.

 

 

 

בשורות טובות לנו ולכל בית ישראל.

 

מומלצים